Thursday, October 18, 2012

Roti canai "HOMEMADE" by me

Assalamualaikum warga blogger sekalian....
Rasa rajin pulak nk update blog
Tapi asyik pasal makanan aja
Tapi tak kan lah nak tukar kepada blog makanan pulak..
Ala rojak gitu ye....
Hehehehe....mana boleh...

Menstory memory tetap diteruskan...
Yup...mesti diteruskan...

La....ni ha nak dijadikan cerita lah kan..
Roti canai yang saya sendiri buat..
Vanggey vanggey vanggey.... mari mari mari....
Ha....gitu lah hendaknya..

Tiba-tiba jadi rajin ni hukan apa, entah ler boleh pulak geli tengok orang kedai uli roti canai...
Rasa nak muntah pun ada tapi teringin sangat nak makan roti pisang...
Dari situlah start rajinnya nak buat roti canai...
Kawan cakap 'kau buatlah roti canai wendiri baru kau tak geli nak makan'....
Adoi...bukan ape, kalau ku dok kat kampung tadi boleh aku  suruh maka aku uli tepung buat roti canai..

Hhuurrr....so? Macam mana? Sikalang gua tadak pilihan, gua duduk jauh dari family..
Ok. Inilah antara ramuan yang terdapat dalam menu sendiri aku.

Tepung gandum

Minyak masak

Sedikit garam

Telur sebiji

Air

Itu sahaja lah resipi dia, senang kan kawan-kawan?
Sebenarnya minyak masak tu menggantikan mentega yng tak ada. Minyak masak pun boleh lar..
Now..cara-cara roti ni dibuat pulak..

Adun teping bersama minyak masak, telur dan air... masukkan sikit -sikit tau....
Jangan terlalu cair...
Uli macam orang nak buat donut tu lar... lebih kurang.
Eh lupa pulak jangan lupa letak garam nanati baru leh rasa keroticanaian..hehee, ade pulak macam tu.

Now, bila dah diuli ambil lar dalam sejemput dari tepung yang kamu uli tadi..
Kalau nak tahu, tangan mesti berminyak sikit tau baru tak melekat adunan tu...
Kalau saya buat, saya ambil pinggan yang leper untuk tebar roti tu...
Hehehe...tak tebar pun just lenyekkan tepung tu sampai sebesar permukaan pinggan sebab dah lenyek dia ikut permukaaan pinggan kan..

Dah lenyek tu pansknlh minyak tu sikit kat kuali... tapi ratakan minyak tu dulu lah kat kuali...
Dah panas, letakkan tepung yang korang leyekkan tadi ke atas kuali...
Dah letak tu pandai-pandailah ye adik-adik kengkwan semua macam mana nak conrol aai dan roti canai...

Inilah hasil dia....
Suka roti telur letak telur..


No comments:

Post a Comment